18 januari, 2007

Grizzly Bear: Yellow House

Det är inte alla som kan blanda americana, stämsång, lo-fi, bombastiska ljudmattor, folkmusik, banjo (jepp!), vals, symfoniska stråkar och mycket mer, och så fullständigt komma undan med det, och dessutom få det att låta som det naturligaste i världen. Ed Drostés & Co gör det, med sin musik vars karaktär någon har beskrivit som Freaky folk och psycho-folk.

Kollektivet bakom Grizzly Bear blandar intensitet med lågmäldhet på ett mästerligt sätt. Det är ambitiösa bitar som de levererar, och musiken känns ärlig och skön. Trots komplexiteten i arrangemangen och blandningen av stilar känns det aldrig pretentiöst.

Ed Drostés röst som ömsom viskar, ömsom vrålar i ditt öra svävar över allt annat i den bäst producerade gör-det-själv-musiken du har hört.

http://www.myspace.com/grizzlybear

3 kommentarer:

Mårten Schultz sa...

Biff,

först - tack för snälla kommentarer om min blogg och jag måste ju återgälda vänligheten: Din sida ser ju ut att ha samma musikaliska profil i hög grad. Spännande! Jag skall länka till dig på en gång.

Anonym sa...

ja underbart att också du upptäck detta fantastiska band, kolla även upp deras första från 2005, horn of plenty!!

Biff sa...

Ja, det ska jag verkligen göra - står på min lista. Hur skiljer de sig från varandra?