26 januari, 2006

De fem bästa Light My Fire-versionerna

Det var svårare än jag trodde att göra Light My Fire-toppen. Och då har jag ändå bara gjort en topp 5-lista. I allmusic får man 358 träffar på låten…

Jag har ändrat min uppfattning de senaste månaderna, märker jag. Räknar också med att vara av annan åsikt imorgon.

5. Edmundo Ros. Finns bland annat på easy listening-samlingen Inflight Entertainment. En riktigt fånig och kitschig instrumental version. Men bra.

4. Astrud Gilberto. Skönt, långsamt gung, Astruds återhållna röst och lätt blås. Finns på ett otal skivor, bland annat Thievery Corporations samling Sounds from the Verve Hi-Fi.

3. Shirley Bassey. Från albumet Something. Hon är en sann mästare på covers, här i en version med full orkester.

2. Al Green. Vilken känsla. Tillbakalutat. Nice. En riktigt bra soulversion som bland annat hittas på Groove Armadas Back to Mine-skiva.

1. [Trumvirvel] The Doors. Så klart. Från debuten The Doors.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt att hitta hit. Jag gillar bloggar som skriver om musik.
RS
kulturbloggen.com

Biff sa...

Hjärtligt välkommen! Vi ses igen.