24 mars, 2007

Flanger: Spirituals

Vänta bara. One of these days kommer jag att sluta tjata om Burnt Friedmans storhet. Men inte riktigt än. De olika samarbeten som han ger sig in i gör att spännvidden i det som kommer ur högtalarna blir stor. Han är ett geni som flyttar fram positionerna för varje nytt äventyr han ger sig in i.

Ta till exempel projektet Flanger, och mer specifikt skivan Spirituals. Jag är själv en (före detta) jazznörd, och mitt hjärta slog lite snabbare när jag fick korn på den här skivan. Egentligen tycker jag att jazzens glansperiod var på sextiotalet och att den så kallade tradjazzen mest är till för äldre gubbar som inte vet bättre.

Men här på sin fjärde skiva har Burnt Friedman och kamraten Uwe Schmidt tagit ut svängarna genom att stöpa om swing-, dixieland- och new orleansjazzen tillsammans med moderna influenser och inspelningstekniker. Och plötsligt förstår jag de gamla gubbarna. Delvis i alla fall.

Musiken rymmer fantastiskt mycket glädje, men också en stor portion molltoner. Brötiga bleckblåsinstrument blandat 00-talsinslag, och stenkakor som har fastnat. Ibland känns Django Reinhardt väldigt närvarande. Det är gamla hederliga ”analoga” instrument i skön förening med modernt musikskapande.

Flanger på MySpace (ej officiell)

3 kommentarer:

Frans sa...

hallå kompis! gå gärna in på 50listan.blogspot.com - läs och ge comments. vi kanske ska länka till varandra?

Biff sa...

Så gärna! Ska kolla in er blogg lite extra under helgen och då lägger jag upp en länk till er också.

Vi ses!

Frans sa...

Sjysst! Vi har än så länge lagt upp en länk på nybrofrillan.blogspot.com. Let's keep in touch.