13 juni, 2007

Jojje Wadenius: Goda' Goda’

Okejrå, man blir visst lite påverkad av att få barn. Därför ska jag plåga er, mina kära läsare, med ett barnskivetips. Men det är något så unikt som en barnskiva som även fungerar utmärkt på vuxna. Faktum är att jag köpte den här långt innan Vidar ens var påtänkt. Sådeså.

Goda’ Goda’ är verkligen barnskivornas barnskiva, med musik av Jojje och texter av Barbro Lindgren. Den är inspelad 1969 och då var Wadenius bara typ 24. Fascinerande.

Man får lite sådär lagom proggkänsla av skivan och den svänger faktiskt nåt djävulskt då och då, särskilt när Jojje sjunger med i sina solon. Det är starka spår rakt genom: Mitt sår, Mitt lilla barn (den är förmodligen bäst – riktigt rörande!) och Jag har en äng. Dessutom har den version av skivan som släpptes 2001 några bonusspår, bland annat signaturmelodin till Kalles klätterträd. Funkar utmärkt på dansgolvet – jag lovar!

Mitt lilla barn (mp3)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi hade "Mitt lilla barn" på vår sons dop, funkade utmärkt! Och visst är det en bra skiva!

Studiomannen sa...

Men den är inte bra. Den är lysande! *jag vill ha en hund! Åh-åh-åh-åh, en blå*

Jag har spelat Kalles Klätterträd (jobbar som DJ 100 ggr/år) och visst går den att smyga in och få folk att dansa. MEn det är lättare med "Zvampen"...