07 maj, 2006

Casiotone for the Painfully Alone: Etiquette

Casiotone for the Painfully Alone är 28-årige Owen Ashworths enmansband. Han använder sig inte längre bara av sina Casio-keyboards och deras autokomp. De står fortfarande i centrum, men nu har han kompletterat med steel guitar, piano, flöjt och lite annat på valda ställen.

Kvar finns känslan av naivitet, banalitet och ljudet från något som låter som en My First Sony-trummaskin, om någon sådan nu hade existerat.

Tillsammans med Casio-keyboarden pratsjunger Ashcroft sina texter. Han behandlar vardagsnära ämnen på ett lite gulligt sätt. Bäst på skivan är countrysmakande Nashville Parthenon. Kul elektronisk lo-fi.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Var det någon som såg honom när han var i Sverige i förra veckan? Kan tänka mig att det både kan ha varit mycket bra och platt fall...

tobias sa...

Jag har helt missat att han ens varit här! :(

Biff sa...

Ja, upptäckte igår att han hade varit här: i fredags på Blekingska nationen i Lund och på Debaser i lördags. Suck!

Anonym sa...

jo jag såg honom på debaser, det var väldigt bra, lo-fi och väldigt gulligt på nåt sätt, jag och mina kompisar blev nästan lite småkära i honom...