06 augusti, 2007

Stars of the Lid: And Their Refinement of the Decline

Det är svårt att få grepp om den här skivan. Det är kanske ett storverk, men också ett stort verk som med sin minimalism och känsla för detaljer suger musten ur en under de två timmar det tar att lyssna genom skivan. Men samtidigt så fungerar den också som en lätt fond i bakgrunden. Musiken är oändligt svävande vacker, helt instrumental med närapå sakral känsla.

Det är en filmisk känsla som omfamnar en, med flygelhorn, cello och violin. Det handlar om sagokompositioner som sakta och försiktigt tassar sig fram. Det finns mycket att upptäcka; ibland är man mitt i musiken för att i nästa ögonblick känna att den är ogreppbar och på distans. Musiken är på en och samma gång både lättfattlig och komplicerad att ta in.

Den dynamiken är spännande.

Stars of the Lid på MySpace

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lite för långsamt för mig... Men det kanske beror på vilket humör man är på.

Anonym sa...

Fan vad jag gillar den här plattan! Sen knarkar jag Kranky ganska ofta. En av de mest intressanta etiketterna enligt mig. Kolla upp Deerhunter, Strategy och Andrew Pekler.

Biff sa...

Kollade lite innan semestern, men hann inte riktigt ta in dem. Ska göra ett nytt försök.